Sidor

2011-07-05

Det där som bara måste fungera

Som besökare på vilken festival som helst faller det sig ganska naturligt att fokus ligger på vad som händer på scenen, vilka människor man träffar, eller vilken mat som erbjuds. Det är det som gör festivalen, skapar stämningen och lämnar minnen efter sig. Men allt det där som sker i bakgrunden, funktioner som måste finnas för att allt ska flyta, det är sånt man lägger märke till först när det inte fungerar. Det är när det inte fungerar som den positiva upplevelsen solkas lite och festivalbesöket blir lite besvärligare än man hade räknat med. Som när bajamajorna plötsligt är överfulla, soptunnorna svämmar över, eller det inte går att få tag på dricksvatten efter att försäljarna stängt sina stånd på natten. Precis de funktionerna sitter jag och försöker pussla ihop. Det handlar om bland annat avfall, vatten och bajamajor (trots att jag är miljöansvarig och administratör för festivalen har jag obönhörligen börjat kallas för Bajshanna i den inre kretsen...livet är orättvist).

Sedan jag axlade detta ansvar har jag börjat se andra arrangemang på ett helt annat sätt. Jag kommer dit och tittar direkt efter hur de har löst återvinningshanteringen, vart de har placerat toaletterna osv. Innan jag började rodda med detta hade jag ingen aning om hur mycket logistik det handlar om och hur väl allt måste klaffa. Jag trodde att det handlade om att ringa några samtal och placera ut allt där det ska stå. Men alla delar är beroende av varandra och måste komma på plats i precis rätt tid för att klaffa med allt annat.

Ett exempel: Ett av våra ständiga problem i Krokstrand är att vi har vattenbrist. Det finns inget kommunalt vatten eller avlopp här, bara privata brunnar som redan är hårt ansträngda på sommaren. Alltså måste vi hyra in vattentankar i olika storlekar för att täcka upp behovet både till boendeanläggningar, matförsäljare och dricksvatten på det svettiga dansgolvet. Hur mycket vatten som kommer att krävas är helt beroende av vädret, och vart tankarna placeras påverkar förbrukningen. För att spara på det vatten som finns krävs genomtänkta informationsinsatser. Som det ser ut nu kommer vi i år att ha tankar motsvarande 15 kubik inhyrda. Dessa skall fyllas av räddningstjänsten som bara kan köra 10 kubik åt gången och tar saftigt betalt för varje körning. Utkörningar och påfyllningar måste alltså planeras med så få körningar från Strömstad som möjligt. För att vattnet ska vara färskt måste det köras ut så nära festivalens start som möjligt men samtidigt måste det finnas lite marginal eftersom eventuella utryckningar går före räddningstjänstens vattenleveranser. Samma sak gäller när tankarna måste fyllas på under festivalens gång. Vi kan aldrig vara säkra på när vattnet kommer eller hur många körningar vi måste betala för.

Detta är bara en av alla de delar i festivallogistiken som kräver mycket planering och eftertanke, men som faller sig helt självklar för festivalbesökarna. Eftersom jag inser precis hur mycket problem det kan ställa till med när det inte fungerar så sätter jag stort värde i att fixa detta. Jag överlåter gärna publikens uppmärksamhet åt bandbokarna:)

2 kommentarer: