Sidor

2011-03-23

Christina Kjellson och visorna

Första gången jag var på en spelning med Christina Kjellsson var en fantastisk upplevelse! Denna vardagliga kvinna i en urtvättad t-shirt och med bred dialekt passade först inte alls in på scenen, men inte ens halvvägs igenom den första visan ägde hon den. Under spelningen fick publiken uppleva ett brett spektrum av känslor, från hysteriskt skratt till djupaste fundersamhet och ren kärlek till denna kloka människa. Efter den sista visan gick inte någon oberörd därifrån.

Christina är en riktig ordkonstnär och hon har förmåga att ta publiken i handen och leda den precis dit hon vill ha den. Hon slänger sig mellan otvunget mellansnack som man bara vill ha mer av och vistexter som rör sig mellan hysterisk ironi och djupaste allvar. Men ännu mer unikt måste ändå vara hur hon använder en mängd olika grepp för att få publiken att känna sig som en enhet som rör sig i precis samma riktning.


Kjellsson är välkänd inom den svenska visvärlden genom sin insats som lärare och föreläsare på Vislinjen i Kungälv och Visskolan i Västervik, där hon hjälpt ett antal årskullar att finslipa sin formuleringskonst. 2008 gav hon ut boken ”Rim Och Reson - Om att skriva vistexter” och dessutom är hon återkommande kåsör i P4.

Vi har under flera års tid drömt om att ha Christina Kjellsson som konferencier på Krokstrandsfestivalen, men än så länge får vi nöja oss med att erbjuda en fantastisk och oemotståndlig spelning! Jag tänker inte missa den:)

1 kommentar:

  1. Hej Hanna! Jag köpte just två Festivalpass men glömde kryssa i rutan om mer info från er, vilket betyder att jag missade tävlingen om en tangokurs! :-( Hur kan jag rätta till det? Jag heter Katinka Bille Lindahl och bor på Flatön, ni kanske kan hitta mig bland biljettköparna?

    SvaraRadera