Sidor

2011-03-08

Internationella Kvinnodagen

Sitter på balkongen och funderar över internationella kvinnodagen. Krokstrandsfestivalen har ju uppmärksammats för jämställdhetsambitioner bakom artistbokningarna och 2010 gjorde GP en granskning av just könsfördelningen på scenerna på svenska musikfestivaler. Vi var överlägset bäst i test vilket självklart är grymt bra och kul, men denna artikel var egentligen sorglig. Vi hade ingen konkurrens alls! Sjukt dåligt! Men nu när problemet uppmärksammats kanske det faktiskt händer något, Arvikafestivalen säger nu att dom vill gå från 20% till 50% kvinnliga artister. Hoppas dom menar allvar.

Men detta får mig även att minnas sista natten på förra årets festival. Jag hade jobbat i infon hela festivalen och var så ledsen och förbannad när jag upptäckte att vi helt glömt bort våra funktionshindrade besökare. Jag skämdes verkligen. När vi satt dendär natten och pratade om festivalen, det vi gjort och det vi ville ändra på, så tog jag ut min frustration över den dåliga tillgängligheten varpå Petter tar mig i hand och säger "Ja, genustänket har vi. Men det är ingen jämställd festival". Det var så bra sagt och jag minns det så väl, särskilt en dag som denna.

Så jag firar min kvinnlighet med att samla fräknar på balkongen, festivaljobba och lyssna på några fantastiska kvinnor värda att gå på festival för, som exempelvis Skilla:



1 kommentar: